Prawa klienta pomocy społecznej


W mojej wieloletniej pracy zawodowej zaobserwowałam niepokojącą sytuację. Klienci pomocy społecznej nie znają swoich praw, które już w II rozdziale Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej są jasno określone. Konstytucja określa prawa i obowiązki każdego z nas. Ja skupię się jednak na prawach klienta pomocy społecznej. Temat ten leży mi na sercu, gdyż często spotykałam się z wykorzystywaniem stanowiska pracownika socjalnego w kontakcie z klientem.

Dla przypomnienia napiszę, jakie prawa zapewnia nam konstytucja:
  1.  Wszyscy są wobec prawa równi. 
  2. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. 
  3. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.
  4. Nikt nie może być poddany torturom ani okrutnemu, nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu i karaniu..
  5. Każdemu zapewnia się nietykalność osobistą i wolność osobistą. 
  6. Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym.
  7. Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania.
  8. Ograniczenie lub pozbawienie praw rodzicielskich może nastąpić tylko w przypadkach określonych w ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu.
  9. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami.
  10. Zapewnia się wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się
  11. Zapewnia się nienaruszalność mieszkania.
  12. Każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii.
  13.  Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.
Oznacza to że masz prawo być traktowany z godnością i pełnym szacunkiem. Twoje wysiłki skierowane na usamodzielnienie i wyjście z trudnej sytuacji powinny być zawsze wzmacniane przez pracownika socjalnego.

Masz prawo otrzymać wszystkie informacje dotyczące udzielanej Ci pomocy, świadczeń, działań pracownika socjalnego odnośnie Twojej osoby i rodziny.

Masz prawo zadawać pytania i oczekiwać wyczerpujących odpowiedzi. Masz prawo do wglądu w swoją dokumentację. Możesz "żądać sprostowania oraz usunięcia informacji nieprawdziwych, niepełnych lub zebranych w sposób sprzeczny z ustawą".

Nikt nie prawa Cię oskarżać, oceniać ani traktować bez poszanowania Twoich praw. Zawsze możesz powiedzieć "nie", gdyż Twoim prawem jest wolność wyboru.

Masz też obowiązek współpracy z pracownikiem socjalnym. Wspólnie powinniście utworzyć plan pomocy, wsparcia, wyjścia z kryzysu. Temu służy kontrakt socjalny czy plan pracy z asystentem rodziny. Powinieneś też uzyskać pełne informacje o konsekwencjach braku współpracy.
To wszystko jednak powinno odbywać się z pełnym szacunkiem i zrozumieniem.

Pracowniku pomocy społecznej zawsze kieruj się dobrem osób i rodzin, którym służysz, szanuj ich godność i prawa do samostanowienia. Działaj humanitarnie i niedyskryminująco. Udzielaj osobom korzystającym z pomocy pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy. Tym wszystkim zdobędziesz zaufanie i szacunek każdego klienta oraz zapewnisz sobie poszanowanie również Twoich praw.

Pracodawco, chcesz przeszkolić swoich pracowników, aby zadania pomocy społecznej były wykonywane z zachowaniem etyki zawodowej i przynosiły satysfakcję z pracy pracownikom oraz zadowolenie klientów? 
Odwiedź www.zapytajcoacha.pl/szkolenia i zadzwoń :)


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Centrum Szkoleń JM

Gdańsk - moje miasto

Rozwój osobisty